torsdag 19 april 2007

Genombrott för Rättvisemärkt!




Från illasmakande Tanzania-kaffe till läcker butiksreklam. Frågan är om inte Rättvisemärkt nu fått sitt verkliga genombrott hos en bredare allmänhet.
De senaste veckorna har Rättvisemärkts kampanj synts på reklamskyltar runt om på stan, liksom tydligt både utanför och inne på olika affärer (både Ica och Konsum). Häromdagen gick också en bilaga i flera dagstidningar, vilket också uppmärksammas av livsmedelsbranschen. Det stora lyftet för rättvisemärkt kom efter att man bytte logotyp, från en typisk ”vänstersymbol” till dagens närmast sensuella svart-blå-gröna symbol. Idag är rättvisemärkt på väg att ta steget från något kufiskt, förbehållet vänstermänniskor som handlar i små alternativa bodar, till att bli en del av vårt vanliga produktsortiment – ett självklart val för många konsumenter. Ett tecken på detta var när SvD för någon veckan sedan skrev om både Krav- och Rättvisemärkta viner.
Allt det här visar att det går att producera och marknadsföra rättvisemärkta produkter som både är goda och tilltalande för konsumenten. Det går helt enkelt att njuta och samtidigt göra en insats för en bättre värld.
Bra jobbat Alice Bah och alla ni andra på Rättvisemärkt!

Inga kommentarer: