söndag 25 mars 2007

På väg igen!

Söndag kväll, sitter på Arlanda, om en liten stund går planet till Riga och sedan vidare till Tbilisi i Georgien där jag landar tre i natt, lokal tid.
Det finns de som tröttnar på resandet, som efter tio-femton år av ständiga resor till konstiga länder känner att det är nog. För egen del känner jag tvärtom - det finns nästan inget mer spännande än att komma till en ny plats, landa i ett nytt land som man vet otroligt lite om, hur många böcker, artiklar eller rapporter man läst på vägen. Nu har jag varit i Georgien en gång tidigare, så även om det första besöket bara vara kort och snabbt så känns det ändå som att träffa en, åtminstone halvgammal, bekant på nytt.

Den där nyfikenheten, viljan att ständigt upptäcka och lära sig mer om andra människor och länder, fanns så otroligt starkt hos den polske journalisten och författaren Ryszard Kapuscinski som nyligen avled. Jag träffade honom några gånger, bland annat gjorde jag en åtta timmar (fördelat på två dagar) lång intervju med honom för min bok "Journalistens guide till tredje världen" som kom för säkert femton år sedan. Resa med Herodotos blev hans sista bok på svenska och hans bok om det sönderfallande Sovjetunionen, Imperiet, är fantastisk i sin berättarglädje. Ångrar lite att jag inte har med den i packningen den här gången.

Inga kommentarer: