tisdag 27 mars 2007

Har ni hört den senaste Armenien-historien?

Om det är något jag lärt mig mycket om de här dagarna i Georgien så är det hur armenierna är. Faktum är att jag fått en hel lista på karaktärsdrag: de är slöa, ogina, korkade, elaka, deras kvinnor är fula, deras cognac smakar illa och de har små snoppar!
Armenien och Georgien är grannländer, ungefär lika små (Georgien har fem miljoner invånare) och de är båda kristna (Armenien och därefter Georgien är de två först kristna länderna i världen) och ligger i en region, omgivna av större makter som Turkiet, Ryssland och Iran. De borde alltså ha allt att vinna på att samarbeta, kan man tycka, men så verkar det inte vara. Snarare verkar de vara som två terriers som står i varsitt hörn och skäller.
Kanske är jag nu väl hård. Det är möjligt att Armenier-historierna inte mer illasinnande än våra Norge-historier (som jag dessutom tycker mig märka att vi slutat med sedan Norge fick sin olja), det är svårt att veta när man inte kan språket utan bara får en översättning. Men om historieberättarna nu vill få mig att tycka illa om Armenien så blir resultatet det motsatta: Om det är något jag känner starkt så är det att jag snarast måste besöka Armenien!
Vad jag ska göra där? Lyssna på deras Georgien-historier förstås.

1 kommentar:

Karatzian kommenterar sa...

Under flera år var armenierna dominerande inom handel i Georgien. Idag har många flyttat till Armenien eller andra länder. Totalt utgör armenierna runt 5 % av befolkningen. Majoriteten bor i regionen Samtskhe-Javakheti som gränsar till republiken Armenien. I Georgiska parlamentet har armenierna 5 av 235 (2%) platser. Det har riktats kritig mot Georgiens regering för att systemetiskt diskriminera armenierna i Samtskhe-Javakheti genom att inte satsa på infrastruktur, utbildning och missgynna dem. Problematiken är i grunden den samma i de oroliga områdena Abchazien, Adzjarien och Sydossetien.

Det har även funnits spekulationer om att armenierna i Samtskhe-Javakheti ska skapa autonomi eller självständighet för att blivit en del av Armenien. Situationen för armenier i Georgien handlar om mer än dåliga historier. Det handlar om en svag georgisk stat där minoriteter inte känner samhörighet med dem som styr.