onsdag 11 april 2007

Var det rätt att ta bilden?


Den här bilden tog jag i Costa Ricas huvudstad San José för några månader sedan. Klockan var strax före lunch, Jag gick fram till den sovande pojken och tog bilden utan att säga något. Knäppte, gick sen min väg. Jag vet ingenting om honom, annat än att han är en av många barn som sover på gatan, i San José liksom i hundratals andra städer världen över.
Många bilder av människor i utvecklingsländer är av just det här slaget, bilder som visar människorna i landet som offer för något. Frågan är om det är rätt av oss att ta dem. Å ena sidan kan man hävda att en bild av det här slaget kan göra människor upprörda. Kanske får den fler att bidra med pengar till olika insamlingsändamål. Då kan man hävda att den tjänar ett gott syfte, eftersom den gjort folk upprörda och engagerade. Men den kan också ha en negativ effekt: kanske bidrar den bara till att vi tar avstånd från pojken och andra i samma situation, att vi tänker att det är ju ändå ingen idé att hjälpa till.
När jag tog bilden tänkte jag flera saker samtidigt. Jag skämdes för att jag stod där och knäppte utan att ge mig till känna. Samtidigt förstod jag direkt att det här var en bild som jag kan ha nytta av, t.ex. i någon kampanj där man ska beskriva utsatta barn eller barns situation.
Vad kunde jag ha gjort istället? Till exempel så kunde jag ha väckt pojken, pratat med honom, fått hela hans berättelse (men inte bilden) och som tack bjudit honom på mat eller gett honom pengar. Men det hade i så fall förutsatt att jag verkligen haft tid för att stanna och prata med honom.
Vad tycker du - var det rätt att ta bilden eller inte?

1 kommentar:

Anonym sa...

"Men det hade i så fall förutsatt att jag verkligen haft tid för att stanna och prata med honom." Hm... ta dig tiden, säger jag. INgen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon, som de säger. Vilket syfte ville du uppnå? Att få upp andras ögon för pojkens situation, eller ville du få upp pojkens ögon för att det finns ljus i världen? Båda är riktiga, men det finns ett val. Uppenbarligen valde du det första, eftersom du tog bilden. Men att säga att du inte hade tid för pojken??? Vi har all tid i världen alltid. det handlar om vad vi prioriterar och inte att vi inte har tid.