onsdag 25 april 2007

Unga drömmar i Albanien


Elevorganisationens insamlingskampanj Operation Dagsverke ligger mig särskilt varmt om hjärtat. 1987 producerade jag informationsmaterialet till det hittills mest framgångsrika dagsverket som gick till skolor i El Salvador i Centralamerika. El Salvador befann sig då fortfarande i inbördeskrig, men skolorna byggdes och renoverades trots den svåra situationen.
Dagsverket till El Salvador är det hittills mest framgångsrika med 12,5 miljoner kronor insamlade.
Nu hoppas jag att rekordet slås. I år går Operation Dagsverke nämligen till skolor i Albanien, ett land som är både nära och långt bortifrån oss. Nära därför att Albanien i kilometer räknat ligger närmare än både Grekland och Kanarieöarna. Långt bort, därför att så lite är känt om Albanien. Hos de flesta av oss finns de tio år gamla bilderna av kaos och konflikt fortfarande kvar, men sen dess har mycket hänt även om Albanien fortfarande är väldigt fattigt.
Vad tycker och tänker dagens unga i Albanien? Jag var där i början av året för att göra reportage på uppdrag av Plan Sveriges tidning Barnens Framtid. Några av de intervjuer jag gjorde kan du läsa på Operation Dagsverkes hemsida.
Årets Operation Dagsverke äger rum den 7e maj. Hoppas ni samlar in mycket pengar!

Inga kommentarer: