fredag 6 april 2007

Svensk resa



Bilresa genom Sverige, kör Stockholm, ner mot Norrköping, sedan vidare mot Västervik, Kalmar och till slut Öland. Det var flera år sedan jag gjorde samma resa och jag slås av hur lite det är som förändras, åtminstone på ytan. Vi pratar globalisering, men i Söderköping, Ringarum och på Wärdshuset Hjorten inte långt från Västervik tycks världen ha passerat obemärkt. Det känns ”genuint” och svenskt, ända ned till lövbiten och den stekta potatisen som jag misstänker att de serverar.
Det är en vilsam resa, trevlig, samtidigt lite sorglig. Kanske också en lättnad i att se att så mycket är sig likt även om en del faktiskt hänt: fiskrökeriet och den lokala ICA-affären är nedlagd, nu är det över en mils bilkörning till närmaste liter mjölk.Jram
Ibland tror jag att vi överdriver den påverkans kraft som globaliseringen har på oss. Det är sant att hundratals miljoner människor världen över har möjlighet att ta del av, och konsumera, samma saker. Det är sant att vi använder samma slags mobiltelefoner till att ringa med. Men därmed inte sagt att våra kulturmönster förändras. Medan den globala eliten, storstadsmänniskor i Stockholm, Mumbai eller Bogota skaffar sig samma konsumtionsmönster och alltmer liknar varandra, förblir skillnaden stor mellan centrum och periferi. Så stor att man ibland får känslan av att skillanden är större mellan Stockholm och Katriholm, än mellan Södermalm och motsvarande stadsdel i Sydkoreas huvudstad Seoul (som jag just nu inte minns namnet på).

Inga kommentarer: