söndag 24 juni 2007

Namn lätta att minnas

Som alla som gjort intervjuer i andra, ”konstiga” länder, så är en av de svåraste sakerna att få namnen på de man intervjuer korrekt stavade (se bara hur ofta internationella nyhetsmagasin misslyckas med att stava svenska namn). Men här i södra Sudan är det inga problem. Vår chaufför heter Magnus, en av fältarbetarna Tobias och killen i den lilla affären där jag handlade igår heter Mattias. Kvinnornas namn är bara lite svårare: Edit, Mary och Leonora är bara några av dem jag träffat de senaste dagarna. För denna bibliska namnflora har vi missionärerna (däribland säkert en hel del svenska) att ”tacka” – alla är nämligen inte lika begeistrade över det förflutna.
– Vi har blivit koloniserade tre gånger. Först av engelsmännen, sen av kyrkan och nu av araberna från norr, konstaterar Robert lakoniskt.
Men märkligt nog kan jag känna att man faktiskt kommer ännu närmare människor som man har namnen gemensamt med. Det här är första gången som en kolsvart Magnus, tillika expert på att framföra en Landcruiser på de mest omöjliga av vägar, rattar mig runt i ett land som jag aldrig tidigare besökt.Jag kommer garanterat att minnas honom.
(... och det här är Mattias).

Inga kommentarer: