Visar inlägg med etikett Kina. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kina. Visa alla inlägg

lördag 29 september 2007

...men här bär ingen rött.

Vad som händer i Burma har ingen genomslag här i Ukraina, tyvärr, och jag ser inga människor som i solidaritet med demokratikrörelsen klätt sig i rött. Kanske är demokratin i Ukraina för ung för att man också ska kunna förstå att man själva kan bidra till demokratin i andra länder. Däremot står en ensam demonstrant ständigt tvärs vid parken tvärsöver gatan från den kinesiska ambassaden. I händerna håller bilder och plakat om fängslade och torterade människor. För det mesta är det en kvinna, men någon gång också en man. Det krävs mod att vara först.

torsdag 31 maj 2007

Kommer 20 miljoner att dö i onödan?

Just nu deltar jag i redaktionen för en konferens om sambandet mellan tobak och fattigdom som Plan och Non Smoking generation anlitar. Margareta Haglund som arbetar på Folkhälsoinstitutet berättar just nu hur tobaksindustrin riktar in sig på att nå barn och kvinnor i världens fattiga länder. Var tredje cigarett som röks i världen röks i Kina som har 350 miljoner rökare 30 porcent av världens cigaretter produceras också i Kina. Idag rökar 4 procent av Kinas kvinnor. Om den siffrarn blir 8 procent vilket inte är otroligt så innebär det att 40 miljoner kinesiska kvinnor kommer att röka. Om hälften av dem dör, vilket inte är otroligt, så innebär det att 20 miljoner kinesiska kvinnor kommer att dö i onödan.
Det är en skrämmande siffra.